Vi åtar oss att främja och respektera mänskliga rättigheter och anständiga arbetsvillkor. Genom due diligence-bedömningar identifierar, bedömer och hanterar vi faktisk och potentiell social påverkan i verksamheten och värdekedjan. Målet är att säkerställa respekt för mänskliga rättigheter och arbetstagares rättigheter genom policyer, riskbedömningar och konkreta åtgärder.
Nelson Garden säljer och distribuerar konsumentförpackade trädgårdsprodukter, samt har en egen produktion av jordprodukter. De största varugrupperna är portionsfrö och jord. Produkterna säljs i huvudsak i Norge, Sverige, Finland och Danmark.
Nelson Garden Holding AS ägs av Felleskjøpet Agri SA (90 %) och Felleskjøpet Rogaland Agder SA (10 %). Felleskjøpet är ett samvirkesföretag som ägs av bönder i Norge. På den norska marknaden verkar vi genom dotterbolagen Nelson Garden AS, Nordic Garden AS och Andøytorv AS. På andra marknader sker försäljningen via svenska Nelson Garden AB, danska Nelson Garden A/S och finska Nelson Garden Oy. Nelson Garden-koncernen har cirka 110 anställda.
Styrelsen har det övergripande ansvaret för förvaltningen av Nelson Garden, vilket inkluderar frågor kopplade till mänskliga rättigheter, barnarbete, tvångsarbete och anständiga arbetsvillkor. Ledningsgruppen fattar beslut om mål och strategier för hållbarhetsarbetet samt vilka aktiviteter som prioriteras för verksamhetsåret. Det löpande arbetet med aktsamhetsbedömningarna drivs av ansvarig produktchef tillsammans med miljö- och kvalitetschefen samt ledningsgruppen.
Vi följer bestämmelserna i öppenhetslagen genom rutiner som ingår i vårt kvalitetsledningssystem. Vårt ledningssystem är certifierat och reviderat enligt ISO 9001 och ISO 14001, och innehåller en beskrivning av hur vi hanterar kvalitets- och miljöfrågor. Vi är ett ekologiskt och KRAV-certifierat företag för produktion och försäljning av ekologiska produkter.
Aktsamhetsbedömningen görs enligt amfori BSCI:s principer och OECD:s riktlinjer för multinationella företag. Vi har en egen rutin för hur vi prioriterar och säkerställer att insatserna sker där de ger störst effekt och mening. Detta är en del av vår leverantörsutvärdering. Ansvarig för den rutinen är inköpsavdelningen, ledd av CFO.
Nelson Garden har undertecknat amfori BSCI:s etiska riktlinjer och därmed förbundit sig att följa grundläggande mänskliga rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner och FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, inklusive barnkonventionen. Vi ställer krav på våra leverantörer genom dessa riktlinjer, som omfattar arbetsvillkor, mänskliga rättigheter, miljöskydd och affärsetik.
Leverantörer måste följa dessa riktlinjer och säkerställa att deras underleverantörer också gör det. Vi stödjer leverantörerna med kunskap för att de bättre ska kunna följa upp sina underleverantörer. Uppföljning sker genom självutvärderingar och tredjepartsrevisioner.
Vår visselblåsarkanal gör det möjligt för anställda och externa parter att rapportera klandervärda förhållanden och andra allvarliga situationer helt anonymt. Visselblåsarkanalen är tillgänglig via vårt intranät och vår webbplats och finns på åtta olika språk.
amfori har startat ett program, amfori Speak for Change, som ger anställda hos leverantörer möjlighet att lämna feedback och rapportera missförhållanden anonymt. Programmet omfattar system för rapportering och kommunikation, samt oberoende granskning, analys och återkoppling. Rapporteringen kan ske genom flera olika kanaler, anpassade efter lokala behov och situationer. Programmet är aktivt i Vietnam, Turkiet, Bangladesh, Indien och Kambodja, och kommer att utökas till fler länder.
Nelson Gardens sortiment består idag av över 3 000 produkter från leverantörer i 24 länder, varav 7 är klassificerade som riskländer. Vi köper även in en del råvaror för användning i vår egen produktion.
Vi uppmuntrar alla våra leverantörer att ansluta sig till amfori. I ett första steg har vi fokuserat på leverantörer i länder som klassificeras som riskländer enligt amfori ESG Risk Compass. Vi har även dialog med europeiska leverantörer som köper majoriteten av sina varor från riskländer. Vi kräver minst BSCI-klassificering C hos våra leverantörer.
År 2024 hade vi 29 leverantörer i riskländer. Vid årets slut hade 15 av dessa undertecknat amfori BSCI:s avtal. Av dessa har 11 reviderats genom extern revision och 5 har genomfört självutvärdering under 2024.
Våra största leverantörer inom portionsfröer, blomsterlökar och elektronik har undertecknat amfori BSCI:s avtal.
Vid inköp av nya produkter bedömer vi om det är nödvändigt att genomföra särskilda riskbedömningar och/eller vidta nya uppföljningsåtgärder. Detta gäller särskilt leverantörer som producerar varor i riskländer.
Om vi får indikationer på att en tillverkare eller dess underleverantörer inte uppfyller våra krav eller inte lever upp till förväntningarna i vår uppförandekod, är det vår skyldighet att agera. Detsamma gäller om vi bedömer att risken för överträdelser är hög.
För leverantörer anslutna till amfori BSCI är det den som är så kallad RSP holder (Responsible Party Holder) som ansvarar för uppföljning hos leverantörer. Om en allvarlig avvikelse uppäckts kallar amfori BSCI till ett möte med övriga medlemmar som är kunder hos den aktuella leverantören. Detta ska ske inom 24 timmar från det att avvikelsen har upptäckts. Vem som är RSP-holder eller vilka andra företag som är kunder till leverantören är inte känt för övriga medlemmar.
En åtgärd kan innefatta att ta kontakt med tillverkaren för att få klarhet i situationen och för att begära dokumentation eller djupare förklaringar. Vi kan också genomföra platsbesök eller utföra inspektioner via en tredjepart för att få en direkt bedömning av förhållandena och information om eventuella överträdelser. Utifrån resultaten av vår utredning och bedömning kommer vi att vidta lämpliga åtgärder. Leverantörer som ännu inte blivit reviderade vid ett platsbesök uppmanas till att fylla i och utföra en självutvärdering.
Vi vill i första hand arbeta med leverantören för att förbättra villkoren. Vi anser att detta kommer att ge mer nytta för alla berörda parter än om vi omedelbart avslutar våra affärer med leverantören. Om leverantören inte lyckas förbättra sig eller vidtar korrigerande åtgärder, behöver vi ta till andra åtgärder. Det kan innebära att avbryta eller omförhandla avtal med den aktuella tillverkaren eller underleverantörerna om de inte kan visa förbättring eller om överträdelserna är allvarliga och oacceptabla. Oacceptabla överträdelser är exempelvis barn- eller tvångsarbete.
Alla revisioner som genomförts hos våra leverantörer under året har resulterat i minst klass C, vilket vi anser vara acceptabelt enligt vår rutin. Under 2024 har arbetet med att få fler leverantörer att ansluta sig till amfori fortsatt. Detta är en grundlig process som kräver nära dialog, uppföljning och ett gemensamt engagemang för ansvarsfulla arbetsvillkor.
En risk vi har identifierat från amfori BSCI:s revisioner är risken för övertid, särskilt hos våra leverantörer i Asien. För att minska risken och inte bidra till detta, strävar vi efter att planera beställningar och leveranser så att det inte pressar våra leverantörer till övertidsarbete. Inom amfori har det 2024 etablerats en fokusgrupp för skandinaviska medlemmar där vi diskuterar gemensamma utmaningar och hur vi ska lösa dem.
Vid slutet av 2024 var cirka 50 % av våra leverantörer i riskländer medlemmar i amfori. Vår ambition är att öka detta till 85–100 %.
Under 2024 har vi etablerat enhetliga processer för skyddsronder på samtliga anläggningar, och vi har infört ett nytt system och process för avvikelsehantering. Detta kommer att stärka säkerhet och kvalitet, och säkerställer ett ännu mer systematiskt och effektivt arbetssätt i hela organisationen.